torsdag den 13. juni 2013

Visuel kommunikation

Vi mennesker reagerer først og fremmest på hvad vi ser; lys, mørke, farver, bevægelser. Hver eneste dag forholder vi os til vores omverden via det visuelle univers. Når vi spiser, i trafikken, på arbejdet, når vi læser. Mere end 98% af vores daglige handlinger er således afhængig af hvad vores øjne ser.

Med øjnene alene kan vores hjerne i løbet af millisekunder registrere tusindvis af signaler.  I trafikken behandler vi flere hundrede signaler - på en gang; lyskurver, biler, fodgængere, cykler, plakater. Alt bliver filtreret, behandlet og endda gemt til senere brug.

Synet er den mest fantastiske gave vi har fået gennem evolutionen fra et encellet væsen til det abstrakt tænkende menneske. Og verden omkring os har taget ideen til sig. Uden synet ville farver, form og figur være spildte muligheder.

Verden er fuld af synsindtryk. Uden dem ville der ikke være nogen udvikling, måske ikke en gang en fremtid. Så vigtig er det visuelle univers for al liv på jord.

Med disse højtflyvende tanker byder jeg hermed velkommen til min blog: Visuel kommunikation for alle. Jeg er grafisk designer og i min dagligdag arbejder jeg med visuelle midler; farver, typografi, grafik - og alt er målrettet kommunikation på den ene eller anden måde. Min opgave er at servere selv et langhåret budskab på en let forståelig og hurtig opfattet måde.

Meget af det jeg gennem de følgende blogindlæg vil skrive om, er baseret på et menneskes naturlige måde at opfatte visuelle indtryk. Noget er grafisk teori og andet er intuitive fornemmelser, skabt på baggrund af mange års erfaring med grafisk design fra a til z. Jeg vil også hen ad vejen give dig input fra den grafiske verden, om nyheder, software, hjemmesider, videos og meget mere.

Jeg håber du vil læse med og mit ønske er, at du indlæg for indlæg selv vil få blod på tanden til at skabe visuel kommunikation, som gør en forskel. Alle er velkomne - uanset om du er en glad amatør med et stort designerhjerte eller om du arbejder med visuel kommunikation i din hverdag.

Vi ses! 

Foto © Andrey Kuzmin

6 kommentarer:

Anette sagde ...

Det lyder meget spændende, jeg glæder mig til at følge med. Velkommen i blogland.
Hilsen Anette

John Folkmann sagde ...

Hej Anette

Glad for at se dig her og tak for dine pæne ord :)

Mia Folkmann sagde ...

Ja, velkommen til blogland. Jeg er sikker på, at du bliver glad for at være her... :-)

John Folkmann sagde ...

Tak fru Folkmann - uden dig var der ingen blog :)

Ellen sagde ...

Velkommen i blogland - jeg håber du bliver lige så glad for at være her som så mange, mange andre før dig - nok ikke mindst din egen kone ;-)

John Folkmann sagde ...

Ellen: Mange tak fordi du kiggede forbi :) Jeg håber jeg med tiden bliver lige så go' til det, som I er :)